perjantai 15. maaliskuuta 2013

BIkefitting

Tuli tuossa käytyä ihan maksullisessa Bikefittingissä eli polkupyörän säätöpalvelussa. Syynä tähän omasta mielestäni radikaaliin vetoon oli käden paha puutuminen ja siitä aiheutuvat ongelmat.
Koko talven ajan mua on vaivannut puutunut vasenkäsi. Käsi puutuu välittömästi yli 60min pyöräilyn jälkeen ja on pitkään puutuneena. Toissa viikolla alkoi tilanne jo huolestuttamaan kun 2h pyöräilyn jälkeen voimat hävisi kädestä (en voinut enää kääntää avaimia lukossa) ja käsi pysyi puutuneena viikon verran, voimien palautuessa pikku hiljaa. Tuo säikäytti sen verta, että päätiin ottaa selvää miten tätä voisi korjata.

Nopean googlaus marathonin jälkeen löysinkin mahdollisia syitä ja korjausvaihtoehtoja. Syynä olisi mirä luultavimmin joku hermon ärtyminen. Halvimpana korjausvaihtoehtona olisi polkupyörän ajoasennon säätäminen. Kun on omasta terveydestä kyse niin ei kannata odotella vaan samantien ajanvaraus Nummelan Probiken bikefittingiin ja jännittämään mitä tuleva toisi tullessaan. Polkupyörä kyytiin ja nokka kohti Nummelaa. Ajomatkaa 70km.

Paikalle saavuinkin klo 18 ja Bikefittingin tekijä Simo Saarinen olikin jo paikalla. Ei muutakuin ajokamat päälle ja lämmittelemään mielenkiintoisen näköiseen pyörään. Alla oleva pyörä oli täysin säädettävä joka suhteessa joten sen päällä voisi kokeilla helposti erilaisia ajoasentoja. Lämmittelyn aikana Simo kyseli yksityiskohtaisesti aikaisempia vammoja ja kartoitti historiaa. Venähdyksiä, revähdyksiä ja murtumia mulla löytyy historiasta vaikka muille jakaa mutta nyt akuutimpana on käden puutuminen ja kipu hartijoissa aeroasennossa ajaessa.



Lämmittelyn jäkeen siirryttiin kartoittamaan lihasten ja nivelten liikkuvuutta, sekä ryhtiä.  Liikkuvuus ja notkeus oli kohdallaan mutta nivelissä oli pientä jäykkyyttä. Yllättäen mulla on jäykät nilkat ja jaloissa on pinetä vargusta. Mikäkö se on? Kuva näyttäköön sen, siis se on toi keskimmäinen


Tämä on hyvin pieni ongelma ja on helposti korjattavissa lisäpohjallisilla. Hintaa 9e. Muuten kaikki vaikutti olevan ok. Aikaa meni kaikkiin mittauksiin noin 90min. Välillä käytettiin mittauksiin jopa Laseria. Siistiä. 

Mittausten jälkeen olikin sitten pyöränselkään nousun aika. Tätähän varten tänne oli tultu, joten innolla pyörän selkään. Tarkoituksenani ei ollut hakea aerodynaamisinta ajoasentoa vaan mukava ja suhteellisen aeroasento jossa voi paahtaa menemään 180km tasamaan matkan. Simolla on paljon kokemusta nimenomaan triathleeteista joten hänen kokemukseen voi luottaa.  Ja sitten liikkeelle.

Aluksi Simo katsoi hieman polkutekniikkaa mm. miten taloudellista on voimantuotto ja miten hyvässä balanssissa jalat on. Tekniikka oli keskiarvoa parempi, eli noin 75-80%, keskiarvon ollessa 60-65%. Alku vaikutta siis hyvltä. Samalla tietysti säädettiin pyörää. Jalkoihin teipattiin eri värisiä teippejä helpottamaan tehtyjä havaintoja ja kokoajan tilannetta kuvattiin kahdella/kolmella videokameralla ja kyseltiin subjektiivistä tuntemuksia aina kyseisestä ajoasennosta. Lisäksi Simo tarkkaili tehon tuottoa joten ajoasennon parantuessa myös tehot paranisivat ja tietysti toisinpäin. Välillä satulaa nostettiin toisinaan taas laskettiin, vietiin eteenpäin, ohjaustankoa lyhennettiin, korotettiin jne. Yhteensä pyörän päällä aika vierähti noin 80 minuuttia. Hiki virtasi oikein mukavasti kun ajoasentoa säädettiin juuri minulle sopivaksi. Samalla tietysti kuuntelin käden tuntemuksia. Tunnin datan pyörittelyn, tuntemuksien kuuntelemisen ja kokeilujen jälkeen alkoi uusi uljas ajoasento löytyä. 

Pyörän ajoasento on selvästi rennompi kuin aikaisempi ja muutenkin tuntumaltaan täysin erilainen. Ensinnäkin Tankoa nostettiin huimat 4cm ja samalla vaihtui ohjaustangon kannatin riser malliseksi. Ajoasentoa lyhennettiin muutamia senttejä tuomalla satulaa hieman eteenpäin. Samalla satulan korkeutta laskettiin 0,8 cm.  Etsintään pistettiin  myös uudet aerotangon kyynärpään kannattimet, sillä Eastonin padejä ei oikein hyvällä tahdollakaan voi sanoa mukaviksi. Pyörän pohjan Cleatit laitettiin aivan ääriulos ja kenkiin tuli tuet.  Pyörän ajoasentoon tuli enemmän muutoksia kuin uskalsin odottaa. Ohessa before after kuvat. Ylempi on aikaisempi ajoasento ja alempi sitten säätäjen jälkeen. Ero on kyllä huikea.  Käsikin tuntui uudessa ajoasennossa paljon parempi. Hyvältä vaikuttaa.

Pyörä säädettiin tietysti tarkasti mittoja sopivaksi liikkeessä. Muistoksi pyörän lisäksi saat muutaman paperin johon kaikki tarvittava tieto on tiivistetty. Siellä on kaikki mittaustulokset ja analysoitu tieto. Ajoasento on määritelty tarkasti joten voit tarvittaessa säätää sen uudelleen. 

Kaiken kaikkiaan voin kyllä vilpittömästi suositella kaikille tuota bikefittingiä. Varsinkin jos joku kohta krakaa tai haluat vain optimoida ajoasentosi niin tämä paikka on erittäin hyvä.  Kaikki oli hyvin ammattimaista ja asiantuntevaa. Missään vaiheessa ei tullut epätietoinen tai hämmentynyt olo.  Simo on todella tehnyt töitä useiden triathleettien kanssa ja tuntee alan. Uskon suurimman hyödyn olevan nimenomaan TTpyörän säätöjen tekemisessä. Kokonaisuuteen saa varata aikaa 3h-3,5h mutta aika tulee kyllä tarpeeseen. Erittäin toimivaksi palvelun tämän tekee se, että fittingissä otetaan huomioon inviduaali kehon liikkuminen, lihaskunto, ongelmat jne. Kunnolla säädetty pyörä myös pidentää harjoitteluaikaa ja nautintoa kun pyörän päällä viihtyy. Tämä on siis satsaus tulevaisuuteen. hehe hieno lopetus:)


--Päivän treenit---

Mitat: 
Paino: 88,6kg    Rasva%: 10,6%


Ap: Uinti           3400m       1h09min         1:46min/100m
Ip:   Juoksu          10km           57min             5:43min/km
       Lihaskunto                       40min

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti